Du har hørt så mange tale om det. Fulgt deres glæde over det. Hørt de mærkelige ord de slynger over bordet. Undret dig over at de nyder den ømhed i kan mærke i benene og ikke kan vente med at gentage det. 

Det lyder næsten som en kult eller religion. 

Og så har du googlet det. “CrossFit”…

…og du bliver mødt af meget fitte mennesker der laver meget tunge løft, teknisk umulige øvelser og det kan måske godt se lidt vildt ud.

Du vil måske rigtig gerne træne og mærke den samme glæde andre har. Måske er du også tiltrukket af de åbne lokaler, at der ikke er spejle overalt og det tydelige bånd der er mellem crossfitterne og det vi kalder for vores træningscommunity.

Men noget mellem ørerne holder dig tilbage: “Jeg er ikke stærk/ung/fit nok til at dyrke crossfit. Jeg venter lige til jeg er i bedre form”

Men gør du så det? 

Behøver du overhovedet at være i form inden du starter? 

spoiler.. kæmpe nej! du skal træne MED os FOR at komme i form.

Jeg anerkender de mange bekymringer. For du er ikke den eneste der har dem. 

Så hvordan “bliver du klar” til at deltage på holdet og prøve at få masser af opbakning, high-fives, wow-oplevelser, nye bekendtskaber, hygge og go’ musik? 

På samme måde som alt andet du har lært. Da jeg startede til fodbold som 5-årig, vidste jeg heller ikke hvordan jeg skulle sparke til en bold.

Da jeg trådte ind på mit idrætsstudie, måtte jeg lære alt fra bunden og da jeg fik mit første job havde jeg ingen praktisk erfaring og måtte lære. 

Alt det har du også været igennem. Omend noget af det, men jeg tænker at du forstår hvor jeg vil hen? Learn by doing.

Og hos Boxlife kan du endda få hjælp hele vejen. Jeg vil faktisk elske at få lov til at hjælpe dig igang.

De største CrossFit-myter

Lad os lige starte med at aflive dem med det samme:

1: CrossFit er for elite atleter eller unge veltrænede mennesker

Bestemt ikke korrekt. Ligesom al anden sport er for alle, er CrossFit ikke anderledes. Ja, der er mennesker der er professionelle og ligner figurer fra en Marvel-film, men 99,999% at os der træner CrossFit, er medlemmer som er helt almindelige mennesker med familie og fuldtidsjob.

2: Jeg er for slap og vil være til gene for de andre på holdet

Også forkert. Vi er alle på forskellige stadier på vores “fitness-rejse”. Fælles er dog, at vi tager turen sammen. Derudover, så arbejder vi med et unikt træningssystem som vil sikre dig at du får en effektiv træning ud fra dit niveau, så alle træner lige længe og på deres eget niveau! På den måde vil du også blive stærkere med tiden. Vi har alle taget den vej. Vi har faktisk en podcast om det. 

3: Jeg har dårlige knæ/ryg/hofter

Jeg er ikke læge eller fysioterapeut. Gudskelov er mine kollegaer det. Træning og aktivitet er det bedste du kan gøre for dårlige led. Det betyder ikke at du selvfølgelig bare skal træne løs hvis det smerter, men det bliver ALDRIG bedre af inaktivitet. Som trænere tager vi udgangspunkt i dig, og vi kan altid tilbyde alternativer til øvelser. Jeg er altid meget ærlig om hvori min ekspertise ligger, så derfor har vi også flere fysioterapeuter i Boxlife til at evaluere ubehag, så du kan komme i mål.

Du er ikke for gammel til CrossFit

Nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men du er aldrig for gammel. CrossFit tilhører ikke de unge; det tilhører os alle. 

Når du møder op på holdet kan det godt være at du står ved siden af den 22-årig der er klar til at erobre verden. Men det er mere sandsynligt at du vil stå ved en voksen person, der ønsker at gøre noget godt for sin sundhed og kan være lige fra 18 til 75 år gammel. 

Nogle er fitte, mens andre er sofaryttere som lige er gået i gang med at træne for første gang i deres liv. Fælles er, at uanset hvem du møder, så træner i med samme fokus, men med individuel intensitet og vej til målet. Og det er netop det som skaber fællesskabet.

Forskellig baggrund, men samme rejse!

Se bare Helle på 59 år her:

“Uden Boxlife og de super dygtige instruktører ville jeg være sådan en der bare hang ud på sofaen.

Efter brystkræft behandlingsforløb i 2017 må jeg erkende, at min krop og jeg sjældent er enige om tingene.

Og at energien nogen gange kan ligge på et meget lille sted.

Men undersøgelser viser, at hård træning 3 gangen om ugen kan reducerer risikoen for tilbagefald.

Så jeg skal bare træne – og i Boxlife får jeg den hjælp og støtte jeg har brug for.

Jeg dukker ofte op uden energi og med ondt alle mulige steder – og hver gang formår instruktøren (og de andre morning-masters) at hjælpe mig, så jeg får lavet dagens WOD i en version, som passer til dagsformen.

Så jeg går glad hjem – taknemmelig for at jeg har fundet en træningsform og et sted som Boxlife, hvor der er plads til alle.

Også selvom man ikke er bomstærk og mest af alt kommer til træning for at forebygge og holde ved lige”

Eller Dorte som bruger CrossFit til at koble fra og få energi til hverdagen: 

“Træningen I Boxlife giver mig velvære både fysisk og psykisk.

Jeg arbejder som sygeplejerske og efter en ofte hård og hektisk arbejdsdag, fylder en times WOD mig altid med masser af energi og wupti.. al stress er ude af kroppen.

Der er en virkelig rar og venlig atmosfære, hvor alle hilser på hinanden.

Trænerne er meget professionelle og dygtige. Og de er med til at gøre træningen personlig idet de både underviser/vejleder og kan rette øvelser til så de passer lige netop til mig .

En win win er desuden styrkelse af muskler sener og knogler hvilke er vigtigt når man har nået overgangsalderen – ligesom jeg. Det gør overgangen lettere.”

Jeg er med på at det ikke nødvendigvis overbeviser dig om at blive klar til CrossFit. Og det er også helt fair, men når nu du læser dette her, så tænker jeg at du stadig er en smuuule nysgerrig – eller også kender du helt sikkert en som du ville kunne begynde med, korrekt? 

Det vigtigste ved at skabe et fællesskab, er at faktisk mene det og gøre det. Derfor inviteres du og alle andre medlemmer til en snak omkring dig, dit udgangspunkt og din træningsrejse. Det kræver bare lidt tid og så giver jeg kaffen. 

Du er ikke den eneste

De fleste som begynder til CrossFit har mange tanker omkring det. Der er så mange øvelser, så mange nye ord og så lidt tid. 

Jeg skriver jo netop dette så du ved at jeg forstår dig. 

Derfor har vi også skræddersyet et introforløb, hvor du kan starte med andre som også er nye til denne træningsform. Det varer 6 uger, og derefter kan du deltage på alle vores hold og så har du allerede en del bekendtskaber at træne med. Det er ren win-win. 

Det vigtigste er at begynde, også selvom det kan virke som et stort skridt. Men jeg er så sikker på at du vil elske det, at den første runde er på huset.