Kender du det? 

Du laver en bevægelse, og bum – lige pludselig har du fået dig en god omgang hold i ryggen. 

Ouch! 

Det gør ondt, og du er derfor meget begrænset i din bevægelighed. Du har måske allermest lyst til bare at lægge dig ned og håbe på at det hurtigt går over. 

Men…

Forskning viser, at bevægelse/træning er noget af det som virker bedst mod smerter. 

Så her er mine 3 bedste råd til dig med hold i ryggen: 

1: Frygt ikke smerte

Smerter og hold i ryggen er helt almindeligt, og det anslås at mellem 60-80 % af befolkningen vil opleve smerter i ryggen i løbet af sit liv. Prognosen for rygsmerter er derudover god. 

2: Bevæg dig.

Selvom det gør nas, så er bevægelse stadig noget af det allerbedste du kan gøre for dig selv. Prøv at bevæge dig lidt i rygsøjlens naturlige bevægeretninger. 

Eksempelvis: Bøj dig lidt frem, tilbage, til siden, roter. 

Gå ture, cykle, osv. 

3: Vid at smerte er et tegn på beskyttelse.

Muskulaturen spænder op – derfor mindre bevægelighed og større smerte. 

Du er derfor ikke gået i stykker i ryggen, og der er heller ikke noget som sidder skævt eller lignende. 

Selvom smerten er stor, er det ikke ensbetydende med at der er en stor skade eller at der overhovedet er en skade.