Jeg har en quiz til dig:

Hvad er det første du tænker på, når talen falder på julen?

Lad mig gætte….

… du tænker på mad?!

Måske også på bløde pakker, men maden kommer nok i en top 3, ikke?

Eller også tænker du på det ord som ikke kan defineres: ”Hygge”. Og hvad er hygge? Involverer det mad?

Ja, på vores breddegrader involverer det oftest mad.

Ingen højtid har så meget fokus på mad som julen. Det til trods for at vi også kan føle os som foie gras-ænder til påske, fødselsdage, lørdag aften og meget mere.

Og så kommer problematikken:

Du glæder dig til maden. Og det er ikke kun juleaften, men hele julen der skal smovses. Det sker, især fordi det hele tiden tilbydes.

Men noget nager dig alligevel. Du har trænet hårdt, spist sundt og har faktisk fået nogle rigtig gode resultater. Og så kommer der en portion brunede kartofler og ødelægger det hele, og du føler du skal starte forfra igen i januar.

Men bare rolig. Helt ærligt? – Så betyder det ikke noget. Det er faktisk slet ikke så vigtigt hvad du spiser mellem jul og nytår. Det er meget mere vigtigt, hvad du spiser mellem nytår og jul ;-)!

Det er helt forståeligt at det alligevel fylder lidt i hovedet hos nogen. Hvis det er dig derude, der sidder og læser med. Så kan et par gode råd til at minimere mad stressen, måske gavne lidt. Sjældent er mere ryggrad eller restriktioner løsningen. Selv motivation kan være en svær en at regne med – når der nu er så meget dejlig mad og hygge.

Men som altid, så har jeg din ryg….

Selv har jeg nogle konkurrencer jeg skal til i januar og tidlig februar, som burde være rigeligt med motivation. Men fordi jeg ved at motivation kun kan så meget, så det lette valg oftest er det mest tiltalende. Så prøver jeg at gøre det let for mig selv. Derfor har jeg lavet mig nogle retningslinjer, som jeg gerne vil dele med dig.

Så uden yderligere forsinkelse, så giver jeg dig her mine 7 bedste bud på at komme igennem julen uden at have dårlig samvittighed. Som nævnt til en start, det behøver du virkeligt ikke at have alligevel. Men lad os gøre det endnu lettere for dig!

7 måder at holde formen på i julen

Først får du lige en ️☝️, bare for god ordens skyld.

Disse råd er mine egne, som jeg bruger til mig, da jeg har nogle konkurrencer i den periode og derfor ikke vil tage på. Hvis det ikke er dig, så husk at nyd julen og slap af. Det du eventuelt tager på, kan sagtens fikses i januar, så no sweat.

Og har du bare lyst til ikke at føle din træning er ødelagt, find inspiration i alle eller nogle af mine råd.

Men lad os komme i gang.

#1
Spis langsomt.

Ja, de små ved bordet bliver selvfølgelig utålmodige, men lad mig fokusere på dig. Du har glædet dig til maden. Måske har du endda rejst langt for at være med dem du nyder julen med, så det er ikke hver dag at dine forældre eller andre står og lægger så mange følelser i maden som den aften.

Så nyd hver bid og omfavn smagene som var den en PR.

Og stop når du kan mærke at du ikke er mere sulten.

Kald det mindful eating, slow chewing eller hvad du vil. Bare tag dig god tid.

Og tro mig. Bliver du sulten senere, så skal der nok være lidt dessert, til kaffen og lidt i køleren.

#2
Ja tak og Nej tak er lige godt!

Jeg lærte engang at man bærer julen ud af huset, hvis man siger ”nej”. Så er der noget på bordet, som du virkelig har set frem til, så nyd det.

Med måde!

Det betyder ikke at du skal fylde tallerkenen med andefedt og brun sovs. Du skal nyde det med måde. Så husk #1 og spis det du har lyst til.

Der er måske noget særlig mad du har set frem til, så prioriter dine kalorier der og vælg noget af det andet fra. Du behøver ikke at tage alle retterne i buffeten.

At passe sin træning og sin krop betyder ikke at du skal vælge noget fra. Det betyder at alt kan og bør nydes med måde.

#3
Sov!

Bedstefar ved det. En lille lur i lænestolen er godt for sjælen og kroppen. Men ellers få en rigtig lang nattesøvn.

Husk at du har ferie, så du behøver ikke at sætte vækkeuret. Få så mange timers søvn du kan.

At skrive om hvilke positive effekter søvn har er en bog i sig selv. Så du må bare stole på mig på den her….

Søvn er afstressende og man kan faktisk mindste sine sukkercravings. Så når du vågner, så bliv liggende og vær lilleske med den du holder af.

Kommer børnene hoppende ind, så må en af jer blive i sengen. Men så skal rollerne byttes om dagen efter. Jep, vi giver også rådgivning til par her i Boxlife.

#4
Drik, drik, drik….

Og før at du farer ud til dine jordkølede pilsnere, så læs lige videre herunder. For det er selvfølgelig ikke en opfordring til en ølstafet, men derimod til en øget mæthedsfornemmelse.

Vand er godt. Og det kan også bidrage, til en god mæthedsfølelse når man drikker tilpas mængder.

Du kan også vælge saftevand eller te, men bare sørg for at få noget at drikke. Selv drikker jeg bare vand, da det er min foretrukne væskekilde.

Og nej…. En stor sodavand er ikke det jeg anbefaler. Du ved det, jeg ved at du ved det, alle ved det.

Får du rigeligt med rødvin eller juleøl om aftenen, så vil det ekstra H20 hjælpe dig dagen efter, så du ikke skal kæmpe med tømmermænd. De bliver ikke fjernet, men de er mindre slemme.

#5
Glem vægten.

Du er mere end et tal.

Lad være med at stil dig på vægten hver dag eller måske i hele juleferien.

Når vi vejer klienter hos Boxlife, så skal forholdene altid være så identiske som muligt.

Ved du hvorfor?

Fordi at på en helt almindelig dag, året rundt, så stiger og falder din vægt meget i løbet af en dag.
Du lever heller ikke altid som var det jul og nytår, så et udsving i vægten her alligevel utroligt misvisende for din form.

Så hvorfor veje dig, hvis det kan ødelægge dit humør? Husk hvad jeg nævnte tidligere; det kan fikses i januar, så nyd det.

#6
Træning

Ja, vi har næsten døgnåbent. Men du behøver ikke at træne hver dag.

Bevares, vi elsker at træne sammen. Husk dog at træning kan være mange ting.

Hvis du føler behov for at bevæge dig, så tag familien og/eller hunden med, og gå en lang tur.

Sammen, selvfølgelig.

Træning handler ikke kun om at forbrænde kalorier, men også at huske livskvalitet.

Og selv om der er meget kvalitet i at lave 100 burpees (ja, jeg er alene om denne, i know), så er den tid du har lige nu værdifuld.

Stikker det hele af, så kom alligevel ned i vores box eller lav 100 burpees.

Selv træner jeg i julen. Der er altid mulighed for at træne, også selvom du er i et sommerhus med familien, og til dette kan du få hentet vores gratis e-bog med hjemmewods.

Skriv dig op her og få den tilsendt gratis:

#7
Prioriter tiden.

Der er en særlig ting jeg ved at du og mange ønsker sig under træet. Det er noget som desværre ikke kan pakkes ind, men har stor værdi. Og du har manglet det hele året.

Jeg taler selvfølgelig om TID.

Det er ikke anderledes hos mig, så jeg har lavet mig en regel om at huske på hvad der gør julen vigtig for mig, og forhåbentlig kan du bruge mit råd.

Tid til at lege med min søns nye legetøj. Også når han ikke sover.

Tid til at høre på anekdoterne fra de gamle i familien.

Tid til at være nærværende i det hele taget.

Og ikke om at æde!

Sådan. Nu er det sagt. Det lyder nok som en lavbudget julefilm, men det virker for mig. Og når min fokus er på disse enkle regler, så spiser jeg færre æbleskiver, nyder julen og er klar til at fortsætte min træningsrejse.